Åsa Maria Kraft

Åsa Maria Kraft, “I ständig hög konversation mellan jungfrurs huvuden, det sker”:

  • Den heliga Margareta av Antiokia, helgon för t.ex. födande och ammande kvinnor.
  • Den heliga Katarina av Alexandria, helgon för t.ex. bibliotek, universitet.
  • Den heliga Barbara, helgon för t.ex. de döende, artilleriet, vapensmeder, byggnadsarbetare.
  • Den heliga Dorotea, helgon för blomsterodlare och trädgårdsmästare.

Dessa fyra skyddshelgon, eller martyrer, har ofta avbildats i den medeltida konsten. De har stått i bakgrunden när madonnan och barnet utgjort huvudmotiv. De har existerat och de har åkallats och tillbets när nöden krävt det. De är Virgines Capitales, huvudjungfrur. Halshuggna för sin tro alla fyra, ca 300 år e Kr.

De är fortfarande levande inom den romerska-katolska kyrkan men har strukits ur den officiella helgonkalendern med motiveringen att deras liv tedde sig overkliga och fiktiva, svåra att fastställa historiskt.

Det är denna motivering som ligger bakom Åsa Maria Krafts diktsvit. Och hon ger oss deras klagosång, där de får vara sina egna vittnen.

Barbara beskriver sitt öde i det höga torn hon spärrats in i. Hennes brott var att hon låtit döpa sig och detta gjorde hennes far rasande, han lät bygga tornet och spärrade in henne där. Senare angav han henne till myndigheterna och hon halshöggs. Fadern träffades strax därefter av blixten och dog även han.

”Lång tid högt inspärrad i
abstraherad arkitektur
Ritningarnas noggranna matematik
överbevisade om mitt fönsters nödvändighet
Byggnadsarbetarna var snart på min sida
beordrade högsta kvalitet i allt material
O Far allt du inte kunde se medan du levde
ser du inte heller nu när du är lika död som jag
Högst uppe på Sinai berg
Att spärra in sin dotter
i sin mest intima byggnad
Är ytterst oförsiktigt
Jag trodde att du var en bättre strateg”

Det går att läsa dikterna utan att ha någon som helst kunskap om romarnas förföljelser av kristna, utan att ha något som helst intresse för helgonbilder. Åsa Maria Kraft förklarar i sin eftertext vad det är som läsaren läst. Hon ger oss förklaringen först efteråt, vilket jag tycker är genialt. Då har redan kvinnornas öden fängslat läsaren och deras historiska kontext blir en slags aha-upplevelse.

”Lång tid högt inspärrad i

abstraherad arkitektur

Ritningarnas noggranna matematik

överbevisade om mitt fönsters nödvändighet

Byggnadsarbetarna var snart på min sida

beordrade högsta kvalitet i allt material

O Far allt du inte kunde se medan du levde

ser du inte heller nu när du är lika död som jag

Högst uppe på Sinai berg

Att spärra in sin dotter

i sin mest intima byggnad Är ytterst oförsiktigt

Jag trodde att du var en bättre strateg”

Normal
0

21

false
false
false

SV
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *