Nyfiken på Lidija Dimkovska?

Lidija Dimkovska, född 1971, är en prisbelönad poet, romanförfattare och översättare från Makedonien. Hon är verksam för bland annat onlinetidskriften Blesok, en makedonsk litteratur och kulturtidskrift som publicerar poesi och essäer från Balkan. Hennes översättningar breddar det makedonska litteraturlandskapet, hon gör litteratur tillgänglig och har hyllats för just detta. Om man får tro Blesok så pågår just nu kampen för att synliggöra kvinnliga författares alster, en kamp som kräver att utbudet av litteratur utökas. Frågan om vad en kvinnlig slavisk författare är har redan formulerats men vem som ska besvara den är ännu lite oklart, om jag tolkat läget någorlunda korrekt. Jag har inte läst på om just (det feministiska perspektivet på) situationen för kvinnliga slaviska författare utan har mest klickat runt för att bilda mig en uppfattning om vad det är som Dimkovska egentligen skriver om.

Hon har bland annat skrivit en roman som heter ”A spare life” (2012) där berättaren, Zlata, är ena halvan av ett siamesiskt tvillingpar. Det finns något magiskt-realistiskt i det upplägget som jag är nyfiken på. Utan att vara en uttalad social-politisk roman är det en berättelse om att förhålla sig till den/det ”andra”. Tvillingarna separeras, Zlatas syster Srebra klarar sig inte. Zlata måste förhålla sig till separationen, historien och till identiteten. Det är svårt att inte associera dessa teman till den separation som är inneboende i själva republikens namn ”den forna jugoslaviska republiken”.

Hennes senaste diktsamling heter ”ph Neutral History”. Kanske bygger samlingen på de triviala vardagsbestyren och de till synes meningslösa detaljer vi fyller våra liv med? Kanske presenterar hon ett nytt perspektiv?  Kanske visar hon på ett okonventionellt sätt hur det lilla kan väga lika tungt som det stora? Är det personliga politiskt även hos henne? Är det realistiska magiskt?

Jag får inte riktigt grepp om hennes författarskap genom att googla (nähä!) och jag vet inte om jag blivit tillräckligt intresserad för att fördjupa mig heller. Jag nöjer mig nog här, med att känna till hennes namn och det faktum att hon är ett stort namn.

Här är ett smakprov från boken ”ph Neutral History”:

“Our river can be seen only through a small basement window.
And nobody dies absolutely any more. The middle-class scrapes
the price tags off presents, decorates windows with laser stars, plays shadow theatre
with rubber gloves on. It makes faces at you as you cry:
“I exorcise zombies professionally Be free again ”
and I know if you’re too fat or too thin life and death are one and the same burden.
Only someone of ideal weight can carry the cross upright . . .”

Mer läsning:

http://wordswithoutborders.org/article/ballad-of-aunt-elses-refugees

http://www.3ammagazine.com/3am/four-poems-lidija-dimkovska/

http://iwp.uiowa.edu/sites/iwp.uiowa.edu/files/IWP2005_Dimkovska_lidija.pdf

http://www.jubilat.org/jubilat/archive/issue21/cube/

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *