Positiv

Nej, man kan inte hålla humöret upp hela tiden. Jag skulle aldrig beskriva mig själv som en i synnerhet glad person, om någon annan uppfattar mig som glad och fryntlig får det stå för dem. Just nu, i allmänhet, är jag en relativt provocerad person utan tålamod. Tänker jag i skrivande stund.

Jag vet ju att det finns mycket positivitet om hörnet, eller till och med framför näsan på mig, men tillfälligtvis (och helt ogenomtänkt får jag tillägga) har jag blockerat den kanalen och valt (och helt ogenomtänkt får jag tillägga) att lägga energi på negativa saker i min vardag och omgivning. Dumt, skulle man kunna säga. Tråkigt, till och med. Ett mycket exklusivt I-landsproblem eller ett helt allmänmänskligt drag. Jaha. Jaha.

Kan en enkel Google-sökning få mig att bryta detta prekära mönster? Nja, provocerad och sarkastisk som jag är söker jag på ”positivt tänkande” och vet på förhand att något otroligt ytligt och fjantigt kommer att ligga först bland sökresultaten. Någon stackare Någon som är mångt mer desperat än vad jag är har säkert knappat in samma sökning i hopp om hjälp, tips eller inspiration. Säkert. De har säkert blivit bättre människor. Säkert. Nej. Människor i faktiskt behov av hjälp kommer inte att bli hjälpta av detta (och dem lämnar jag helt utanför detta inlägg) men det är mer än troligt att det finns människor därute som inte kan acceptera draget av negativism hos sig själva, DE kan säkert tycka att övningar som nedanstående är mycket givande.

Tidningen MÅ BRA tipsar om hur du kan ”Träna upp din förmåga till glädje med en veckas lycko-workout. Det kan bli början på ett lyckligare liv!”och nu är jag så lat att jag klistrar in (nästan) hela artikeln (jag utelämnar helt de bitar som skulle kunna få mig att framstå som selektiv):

  • Måndag: Peppa dig med ord! Skriv ner älsklingsorden du vill läsa: solsken, smultron, havsbris, vänskap… kanske som en liten dikt. De kommer att lägga sig som en varm filt om ditt inre!
  • Tisdag: Fokusera på lösningar! Låt inte de vardagsproblem du stöter på under dagen sätta i gång negativa tankespiraler. Säg stopp till dig själv och börja i stället fundera på smarta lösningar.
  • Onsdag: Lura hjärnan med ett leende Håll en penna mellan tänderna när du läser dagstidningen så att du ”ler”. Förhoppningsvis påverkas du mer av de positiva nyheterna än av de negativa.
  • Torsdag: Skriv en nöjd-dagbokSkriv tacksamhets-dagbok – lista fem saker som du är tacksam för. Det kan vara allt från ”mina barn” till ”att det var medvind när jag cyklade hem”.
  • Fredag: Följ magkänslan! Ignorera din rationella, analyserande sida och lyssna på intuitionen när du gör dina val under dagen. Fundera efteråt – känner du dig nöjd med dagens beslut?
  • Lördag: Ät dig gladare! Skippa burksoppan till lunch och ostbågarna i tv-soffan! Bestämd dig för att laga din egen mat från grunden i dag, med extra mycket frukt och grönt – och varför inte göra samma sak i morgon också, så det räcker till lunchlådor?
  • Söndag: Ge dig själv en upplevelse Hitta på något roligt tillsammans med familj eller vänner: Gå på en utställning, njut av en skogspromenad, boka en spabehandling, bjud in till knytkalas…

Ja, se så enkelt! Jag är dock besviken över att ”hemma Spa” inte nämndes en enda gång! Det som verkligen skapar mysig och superviktig egentid!

Mitt favoritord är rosa, ett vardagligt problem är att jag blir trött i fossingarna därför väljer jag nu att åka buss! Smart! Jag ler alltid, annars skulle ju folk uppfatta mig som sur! Jag är tacksam för min supergulliga pojkvän som är jätteduktig på att diska. Jag tycker att det är svårt att ta beslut ibland, det brukar bli så att jag köper BÅDA nagellacken, det är busigt men visst känner jag mig nöjd! Istället för läskiga snacks kan det pigga upp med lite jordgubbar ibland och jag lagar gärna till en god pasta med smarrig gräddsås till helgen, lunchlådor gör jag alltid till min gosiga pojkvän!

Nej. Det finns så ofantligt mycket trams därute. Varför är det så pjåkigt att vara grinig emellanåt? Det är ju befriande om något. Det var länge sedan jag kände mig så trygg i mig själv som när jag har distanserat mig själv från hela världen.

Men upplever man en negativ spiral och misstänker att den INTE är tillfällig och INTE är övergående så har jag namn på både psykologer och receptbelagda läkemedel!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *